Οδηγός εργασιακών δικαιωμάτων 2024-2025

 

Αίγινα, 23/9/2024 , 

Αρ.Πρ.: 79

   

 


     Συνάδελφοι/ισσες, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε  ΝΗΣΙΩΝ ΑΡΓΟΣΑΡΩΝΙΚΟΥ  καλωσορίζει θερμά τις/τους νέες/ους συναδέλφους που έρχονται στην περιοχή μας. Ιδιαίτερα στους αναπληρωτές και τους νεοδιόριστους λέμε ότι έρχονται σε ένα χώρο που το εκπαιδευτικό κίνημα όλα τα προηγούμενα χρόνια έχει δώσει μάχες και υπερασπίζεται τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Τους καλούμε να ενημερωθούν, να συμμετέχουν στο Σύλλογο και να υπερασπίζονται συλλογικά τα δικαιώματα μας.

 

    Κοινοποιούμε το πλαίσιο εργασιακών δικαιωμάτων το οποίο στηρίζει ο Σύλλογος μας υπερασπίζοντας τις εργασιακές σχέσεις και τα δικαιώματα των συναδέλφων από κάθε καταστρατήγηση από όπου και αν προέρχεται σε όποιο επίπεδο (Υπ. Παιδείας, Δ/νση, σχολική μονάδα). Ο ΣΕΠΕ Αργοσαρωνικού καλεί τους συναδέλφους και τους Συλλόγους Διδασκόντων σε κάθε σχολική μονάδα  να υπερασπιστούν το πλαίσιο των εργασιακών μας δικαιωμάτων, να αρνούνται κάθε εντολή που το αντιστρατεύεται. Ο Σύλλογος μας καλύπτει συνδικαλιστικά και νομικά κάθε μέλος μας και κάθε Σύλλογο Διδασκόντων που το επικαλείται και το υπερασπίζεται. Επίσης καλεί τις/τους συναδέλφους να ενημερώνουν άμεσα το Σύλλογο για όποιο πρόβλημα προκύπτει:

 

ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ


·       Ο Σύλλογος Διδασκόντων είναι το συλλογικό όργανο διοίκησης του Σχολείου. Όλοι/ες οι συνάδελφοι/ισσες συμμετέχουν ισότιμα στον Σύλλογο Διδασκόντων με οποιαδήποτε εργασιακή σχέση (μόνιμοι-ες, αναπληρωτές-τριες, ωρομίσθιοι-ες, κ.λπ.). Ο Σύλλογος Διδασκόντων έχει απαρτία και οι αποφάσεις του είναι έγκυρες, όταν τα παρόντα μέλη είναι περισσότερα από τα απόντα. Για όλα τα εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά ζητήματα που προκύπτουν στο σχολείο ο Σύλλογος Διδασκόντων οφείλει να συνεδριάζει και να τοποθετείται γι’ αυτά μετά από δημοκρατική, συλλογική, παιδαγωγική συζήτηση. Όλες οι συνεδριάσεις των Συλλόγων Διδασκόντων πραγματοποιούνται εκτός διδακτικού και εντός εργασιακού ωραρίου, όπως προβλέπεται από την παρ. 3 του άρθρου 15 του ΠΔ 79/2017.

·       Η διαμόρφωση του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος, η κατανομή των τάξεων ,αλλά και κάθε άλλο ζήτημα που αφορά το Σύλλογο Διδασκόντων, θα πρέπει να γίνεται με δημοκρατική συλλογική συζήτηση στο Σύλλογο Διδασκόντων. Αυτή η συζήτηση και η δημοκρατική συλλογική κουλτούρα πρέπει να πρυτανεύσει σε κάθε σχολική μονάδα, παρά την απαράδεκτη διάταξη στο Π. Δ. 79 αλλά και τις προβλέψεις του νομοθετικού εκτρώματος της κ. Κεραμέως (ν.4823/2021) για στραγγαλισμό και φίμωση των Συλλόγων Διδασκόντων. Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων και τους/τις συναδέλφους Διευθυντές/-ντριες των σχολείων να συμπράξουν στην υπεράσπιση της δημοκρατίας στο σχολείο και του κυρίαρχου ρόλου του Συλλόγου Διδασκόντων σ’ αυτό Η ανάθεση εξωδιδακτικών καθηκόντων στους εκπαιδευτικούς γίνεται μόνο από τον Σύλλογο Διδασκόντων και καταγράφεται στο βιβλίο πρακτικών. Προφορικές αναθέσεις δεν υπάρχουν και δεν πρέπει να γίνονται δεκτές.

·       Σχετικά με τα κριτήρια κατανομής των τάξεων δεν προβλέπεται από πουθενά ότι κριτήριο αποτελεί η αρχαιότητα , αν είναι οργανικά τοποθετημένος, αποσπαμένος ή αναπληρωτής κ.α. Ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών, με σχετική απόφασή του, καθορίζει τα κριτήρια για την κατανομή τμημάτων και τάξεων, λαμβάνοντας υπόψη τις επιμέρους ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας  (Φ.7/50345/Δ1 16-5-2024) Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί ο διευθυντής ή ο προϊστάμενος να  αναθέσει ποιος εκπαιδευτικός θα πάρει ποια τάξη παρά μόνο στην περίπτωση που υπάρχουν ανάμεσα στα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών της σχολικής μονάδας σημαντικές διαφορές απόψεων και προκύπτουν δυσκολίες στην κατανομή των τάξεων/τμημάτων, την απόφαση λαμβάνει ο/η Διευθυντής/ντρια - ο/η Προϊστάμενος/μένη της σχολικής μονάδας, σύμφωνα με το άρθρο 100 του ν. 4823/2021 (Α΄136).

·       Σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να υπάρχει προκαθορισμός από τη Διεύθυνση, συναδέλφων, είτε μονίμων είτε αναπληρωτών, που θα αναλάβουν τα τμήματα του διευρυμένου ωραρίου. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων, σε συνεδρίασή τους, κατανέμουν στους εκπαιδευτικούς όλα τα τμήματα και της πρωινής και της απογευματινής λειτουργίας του σχολείου.

·       Οι Σύλλογοι Διδασκόντων, διαμορφώνοντας τα προγράμματα στα σχολεία να υπολογίζουν τη σίτιση στο ολοήμερο στο διδακτικό ωράριο όλων των συναδέλφων που εμπλέκονται σ’ αυτήν και κατοχυρώθηκε με την ανυποχώρητη δράση των σωματείων και του Συλλόγου μας μ΄ αυτά και την ασυμβίβαστη στάση συναδέλφων και σχολικών μονάδων που εφάρμοζαν στην πράξη το νόμιμο ωράριό μας.

·       Οι Σύλλογοι Διδασκόντων μπορούν με απόφασή τους να τοποθετηθούν και να εναντιωθούν, στους υποβιβασμούς σχολείων, τις συμπτύξεις τμημάτων, την αύξηση αριθμού μαθητών ανά τμήμα, στα κενά διδακτικού προσωπικού, στις μετακινήσεις ειδικοτήτων και σε κάθε αντιεκπαιδευτικό –αντιπαιδαγωγικό μέτρο και εντολή. Οφείλουν να προσδιορίζουν τις πραγματικές ανάγκες του σχολείου (κενά κλπ)

·       Οι Σύλλογοι Διδασκόντων, όταν σε ένα τμήμα που προσεγγίζει τους 25 μαθητές, έχουν ως κυρίαρχο όργανο το αναφαίρετο δικαίωμα να συνεδριάσουν, να αναδείξουν τους παιδαγωγικούς λόγους (φοίτηση παιδιών με ειδικές ανάγκες, φοίτηση αλλοδαπών μαθητών κ.ά.) και να προχωρήσουν σε αποφάσεις με τις οποίες θα ζητούν το χωρισμό των τμημάτων σε δύο και την άμεση έγκριση από τη Διοίκηση.

 

ΩΡΑΡΙΟ:

·                 Το εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών είναι κατ’ ανώτατο 30 ώρες. Το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών είναι απαραβίαστο και καθορίζεται από το Ν. 2470/1997: Συγκεκριμένα

o   για τους εκπαιδευτικούς 4θέσιων και άνω σχολείων το ωράριο ορίζεται ως εξής :24 ώρες για όσους έχουν ως 10 χρόνια υπηρεσίας, 23 ώρες από 10 – 15 χρόνια, 22 ώρες από 15 – 20 χρόνια και 21 ώρες από 20 και πάνω.

o   Για τους εκ/κους 1θέσιων ,2θέσιων και 3θέσιων εκ/κων είναι 25 ώρες

·       Με τη λήξη του διδακτικού του ωραρίου ο εκπαιδευτικός μπορεί να αποχωρήσει, εκτός αν συγκεκριμένη φορά (και όχι πάγια) του έχει ανατεθεί από το Σύλλογο Διδασκόντων άλλο συγκεκριμένο έργο στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων ή υπάρχει συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων. Είναι σαφές ότι καμιά οδηγία – εντολή για υποχρεωτική παραμονή μέχρι τις 14:00 δεν είναι σύννομη, ως εκ τούτου αρνούμαστε μια τέτοια «παραμονή» και κάθε τέτοια προφορική εντολή από όπου κι αν προέρχεται. Σε καμία περίπτωση, επίσης, η τελευταία ρύθμιση του άρθρου 245 του ν. 4512/2018 δεν θεσπίζει υποχρέωση παραμονής των εκπαιδευτικών στο σχολείο για τον πέραν του διδακτικού ωραρίου χρόνο, παρά μόνο όταν η παραμονή συνδέεται με άλλο συγκεκριμένο έργο που έχει ανατεθεί στους εκπαιδευτικούς από τα αρμόδια συλλογικά όργανα.

·       Στη διαμόρφωση του προγράμματος πρέπει να υπάρχει μια (κατά το δυνατόν) ισοκατανομή των κενών, με τα λιγότερα δυνατόν κενά για τον καθένα και μια (κατά το δυνατόν) ισοκατανομή στην ώρα αποχώρησης των συναδέλφων με τη λήξη του διδακτικού τους ωραρίου.

·       Κανείς δεν υποχρεούται στα κενά του να «απασχολεί» με οποιοδήποτε τρόπο τμήματα, πέραν του υποχρεωτικού του διδακτικού ωραρίου. Η λεγόμενη «απασχόληση» τμήματος αποτελεί διδακτική ώρα και υπολογίζεται στο διδακτικό ωράριο. Οι συνάδελφοι να μην εφαρμόζουν και να αρνούνται κάθε εντολή για επιπλέον κάλυψη διδακτικών ωρών. Σε ό,τι αφορά τις απουσίες εκπαιδευτικών λόγω αδειών, σε περίπτωση που δεν στέλνονται αναπληρωτές για την κάλυψη των κενών, καλούνται οι Σύλλογοι Διδασκόντων να αποφασίσουν ένα πάγιο ή κατά περίπτωση τρόπο για την κάλυψη του κενού που σε καμιά περίπτωση δε μπορεί να είναι η καταστρατήγηση του διδακτικού ωραρίου κανενός συναδέλφου. Ο τρόπος “φύλαξης” των μαθητών σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού είναι απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, αποκλειστική, σύμφωνα με το ΠΔ 79

·       Σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού προσωπικού, ιδιαίτερα με την έναρξη της χρονιάς, οι Σύλλογοι Διδασκόντων να διαμορφώσουν μεταβατικά προγράμματα λειτουργίας του σχολείου που θα εκτείνονται όσο επιτρέπει το υποχρεωτικό διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών που έχει διατεθεί στη σχολική μονάδα.

·       Ενάντια στα προγράμματα λάστιχο και τα κυλιόμενα ωράρια που ακολουθούν τη λογική των περικοπών και τη στενή λογιστική των ωρών, οι Σύλλογοι Διδασκόντων να απαιτούν τη διαμόρφωση του προγράμματος και του διδακτικού ωραρίου κατά βάση στις ζώνες: Από 8.15 έως 13.15 από 11.45 έως 16.00 και από 13.15 έως 17.30.

·       Διεκδικούμε την πρόσληψη ενός παραπάνω εκπαιδευτικού για την κάλυψη των αναγκών του Ολοήμερου.

·       Τα διάφορα σεμινάρια, συνεδριάσεις Συλλόγου Διδασκόντων, ενημερώσεις – συναντήσεις με γονείς κ.λπ., δεν μπορεί να απαιτούν την παραμονή των συναδέλφων πέρα από το εργασιακό τους ωράριο και, ασφαλώς, σε καμία περίπτωση απογευματινές ώρες.

·       Δε μπορεί να ανατίθεται υπερωριακή απασχόληση σε εκπαιδευτικούς του σχολείου για εκπαιδευτικό έργο που πρέπει να καλυφθεί από μόνιμο εκπαιδευτικό ή αναπληρωτή. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων δεν πρέπει να αποδέχονται τέτοιες «λύσεις», που μειώνουν τις θέσεις εργασίας. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων μπορούν να αρνηθούν με απόφασή τους τις υπερωρίες. Κανένας δε μπορεί να υποχρεωθεί σε υπερωρία. Σε κάθε τέτοια περίπτωση να ζητείται έγγραφη εντολή και σε περίπτωση επιμονής της διοίκησης να ενημερώνεται ο Σύλλογος για να απαντήσει και να αντιδράσει άμεσα. Σε οποιαδήποτε περίπτωση υποχρεωτικής ανάθεσης υπερωρίας ο ΣΕΠΕ ΑΡΓΟΣΑΡΩΝΙΚΟΎκηρύσσει στάσεις εργασίας και καλύπτει όλους τους συναδέλφους για τη μη εφαρμογή τους.

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ –ΑΜΩ- ΩΡΟΜΙΣΘΙΟΙ

·       Οι εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων, έχουν το δικαίωμα να αντιδρούν στις πολλαπλές μετακινήσεις σε περισσότερα από δύο σχολεία, να ζητούν ενυπόγραφη αιτιολογημένη εντολή και σε κάθε τέτοια περίπτωση, μείωση του ωραρίου και απαλλαγή από τις εφημερίες. Ο νόμος προβλέπει την απαλλαγή από την εφημερία σε συναδέλφους που συμπληρώνουν ωράριο σε 3 σχολεία και πάνω.

·       Οι συνάδελφοι Α. Μ. Ω.– ωρομίσθιοι αμείβονται με βάση τις ώρες που διδάσκουν και μόνο γι’ αυτές. Ως εκ τούτου η ανάθεση εφημερίας δεν προκύπτει από πουθενά και καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων να μην αναθέτουν εφημερία στους ωρομίσθιους συναδέλφους και τους συναδέλφους να μην τις αποδέχονται. Υπενθυμίζουμε ότι οι ώρες και οι ημέρες απεργίας των ωρομίσθιων Α. Μ. Ω. συναδέλφων υπολογίζονται στην προϋπηρεσία τους.

 

 

ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ

·       Οι Σύλλογοι Διδασκόντων των Νηπιαγωγείων πρέπει να συνεδριάζουν και να αποφασίζουν συλλογικά για ο,τιδήποτε αφορά τη λειτουργία των Νηπιαγωγείων. Παλεύουμε αταλάντευτα για εξίσωση του ωραρίου όλων των Νηπιαγωγών και των εκπαιδευτικών ολιγοθεσίων Δημοτικών με το ωράριο των υπόλοιπων εκπαιδευτικών με βάση τις ομόφωνες αποφάσεις της ΔΟΕ (Γ.Σ της ΔΟΕ 91η και 93η).

·       Οι συναδέλφισσες/-οι νηπιαγωγοί δύνανται, με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, να ζητούν τη δημιουργία αμιγών τμημάτων κλασικού και ολοήμερου προγράμματος με βάση την επιλογή των γονέων, την ανάθεση του ολοήμερου τμήματος με προαιρετική εναλλαγή στο ωράριο της πρωινής και της απογευματινής βάρδιας στους εκπαιδευτικούς του αμιγώς ολοήμερου τμήματος, να αντιτίθενται σε ρυθμίσεις που παγιώνουν το διδακτικό τους ωράριο, ως το μεγαλύτερο στην εκπαίδευση που προσεγγίζει τις 30 ώρες και ζητάμε τη μείωσή του.

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ- ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ Τ.Ε.

. Η εκπαίδευση και υποστήριξη των μαθητών/μαθητριών συνολικά αποτελεί ευθύνη του σχολείου ως φορέα και σε καμία περίπτωση, εν σημαίνει ότι ο/η εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης έχει ατομικά το σύνολο αυτής της ευθύνης . Οι εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης είναι μαζί με το παιδί που υποστηρίζουν και σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό της τάξης ,εφαρμόζουν το εξατομικευμένο  παιδαγωγικό πρόγραμμα  που του αρμόζει  στην τάξη ή στα διαλείμματα και σε όσες εκπαιδευτικές επισκέψεις αποφασιστεί να το συνοδεύσουν. Στα διαλείμματα που έπονται των κενών τους ξεκουράζονται.

·       Τόσο οι εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης όσο και οι εκπαιδευτικοί του Τ.Ε. Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται να αποσπώνται από το έργο τους για να επιτελέσουν οποιοδήποτε καθήκον τους ανατεθεί κατά τη διάρκεια του διδακτικού τους ωραρίου (πχ να καλύπτουν κενά από προσωρινή ή μόνιμη απουσία εκπαιδευτικών του σχολείου, να επιτελέσουν εξωδιδακτικά καθήκοντα, γραμματειακή υποστήριξη κλπ)

·   Διεκδικούμε έναν ειδικό εκπαιδευτικό για κάθε παιδί που έχει εγκριθεί παράλληλης στήριξης.

·  Γενικότερα, δεν εφαρμόζουμε καμιά προφορική εντολή της διοίκησης που αφορά καταστρατήγηση του πλαισίου εργασιακών δικαιωμάτων και σε κάθε περίπτωση να απαιτούμε έγγραφη και αιτιολογημένη εντολή. Καταγγέλλουμε αμέσως στο Σύλλογο Εκπαιδευτικών Π.Ε ΑΡΓΟΣΑΡΩΝΙΚΟΎ κάθε αυθαιρεσία, κάθε πρόβλημα, κάθε παραβίαση των δικαιωμάτων μας. Συλλογικά υπερασπιζόμαστε τα δικαιώματα και τις κατακτήσεις μας. Συσπειρωνόμαστε στο Σύλλογό μας, συμμετέχουμε στις δράσεις – εκδηλώσεις του (Γενικές Συνελεύσεις, δράσεις, κινητοποιήσεις, εκδηλώσεις κλπ). Ενωμένοι  αντιπαλεύουμε την αντιεκπαιδευτική πολιτική και διεκδικούμε την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών μας για μόρφωση, δουλειά και ζωή με δικαιώματα!

 

ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΝΟΜΟ

·       Ανακαλώντας στη συλλογική μνήμη την αντίσταση και τη συσπείρωση της συντριπτικής πλειοψηφίας συναδέλφων και σχολικών μονάδων στον εφιάλτη της αξιολόγησης, καλούμαστε και φέτος να βρεθούμε ξανά απέναντι στη λογική των μεντόρων, των ενδοσχολικών συντονιστών κι εκπαιδευτικών ομίλων απλήρωτης υπερωριακής εργασίας, της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και των εξετάσεων PISA, που στρώνουν το δρόμο στην κατηγοριοποίηση σχολείων – μαθητών – εκπαιδευτικών και τη διάλυση του δημόσιου σχολείου. Καλούμε όλες/όλους τις/τους συναδέλφους να στηρίξουν και πάλι μαζικά τη συλλογική προσπάθεια για να αποτρέψουμε δυσμενείς εξελίξεις για το δημόσιο σχολείο και το εργασιακό μέλλον των εκπαιδευτικών.

Με βάση την πάγια θέση του Συλλόγου μας αντιπαλεύουμε την αξιολόγηση γιατί αποτελεί το εργαλείο για να περάσουν τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα που θα οδηγήσουν στην κατηγοριοποίηση σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών! Στη βάση αυτή, υλοποιούμε την απόφαση της 93ης Γ.Σ. της ΔΟΕ για συνέχεια του αγώνα μας ενάντια στην αξιολόγηση. Συγκεκριμένα προχωράμε με τα ενιαία κείμενα για να μην περάσει η αξιολόγηση σχολικής μονάδας και με Απεργία – Αποχή τόσο από την ατομική αξιολόγηση όσο και από τους μέντορες και ενδοσχολικούς συντονιστές


ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΧΡΙΣΤΟΣ ΡΕΠΠΑΣ                             ΓΕΩΡΓΙΑ ΓΚΟΥΝΕΛΑ